Friday 2 March 2012

Jerawat

Assalamualaikummmm...


Hemmmm dah lame x update blog kan2... Sekali jejak kat sini jejari yang cubby ni meronta-ronta nak menaip kat keyboard ...maklum la sebagai manusia biasa guwa jeles gak sama lu owang yang always dok update blog tanpa jemu-jemu.. Guwa jelez ...serius guwa ckap guwa jeles same lu orang.,..

Intro bapak ganaz.. Tapi kalau lu owang nak cakap intro gua tak ganaz mane pun... Apa guwa boleh wat pun.. Just redha je la keganasan yang cuba guwa tunjukkan tak teserlah yer dak????? 

Ok kite terus kepada tajuk utama entri ni... Macam guwa belajo dedulu waktu sekolah seingat guwa form 3 subjek sains chapter 6 or 7... Paham-paham jola yerrr guwa malaz nak refresh balik dah lama guwa tinggalkan.. Ni pun tinggal sisa-sisa yang penting je dalam pale otak guwa...  Mengikut fakta yang guwa ingat.. Jerawat akan tumbuh bila dah seseorang tu mencapai ..... emmm senang citer bila baligh .. macam kisah lagenda aku dengar dari orang ramai semua cakap ni disebab oleh faktor perubahan hormone... Kesahihannyer guwa tak pasti.. Tu la sibuk cikgu bio guwa terangkan pasal hormone2 guwa boleh wat taik mate lak... Dammmm.. Susah terhantuk baru nak mengadah memang tak da gunanyerr...




Sesetengah girls yang kat luar tu anti giler dengan jerawat.. Sebabnyer guwa pun tak tau pasal dieorang tak suka jerawat... Bagi guwa jerawat melambangkan  kematangan seseorang tapi tak da la sampai boleh dibangga-bangga .. Example... Korang gi kecoh 1 kelas yang ada baby jerawat baru tumbuh kat muka lu owang.. macam guwa selalu wat dedulu kala.. dammm.. Jangan bagitau orang tau yang dulu biarlah berlalu..

Hemm ada gak yang cakap makan kacang boleh menyebabkan jerawat tumbuh... Yela tu... Guwa kalau makan kacang just muke gatal2 je.. tak lebih dari tu pun... sebenarnyerr guwa tak tau nak update pe dah... alang-alang ada baby jerawat baru tunas kat muka ni guwa update la pasal jerawat...Punye banyak guwa membebel..  ni ha guwa share petua nyerr... guwa copy paste jer... hemm jahat kah guwa???? ni semua demi share information gan lu owang tau.. huhuhuhuhu =p 
jom sama2 kita amalkan .. semoga hilang la parasit kat muke tuuu..


Petua 1 : Ambil sepotong ubi kayu. Kupas kulitnya. Buang kulitnya. Bersihkan. Parutkan. Perah untuk dapatkan airnya. Sapukan air perahan pada muka anda yang ada bekas jerawat. Lakukan setiap hari selama seminggu. Insya-Allah, kesannya memuaskan.

Petua 2 : Tumbuk beberapa batang kulit kayu manis dan jadikan serbuk. Campurkan dengan sedikit air. Sapukan pada bekas jerawat. Amalkan selama seminggu.

Petua 3 : Ambil 10 helai daun sireh muda, Bersihkan dan tumbuk lumat. Muka hendaklah dibersihkan dengan air suam dan sapukan sireh pada muka terutama di bahagian bekas jerawat. Biarkan kira-kira setengah jam atau hingga kering. Cuci muka bersih-bersih dan lap kering. Amalkan 3 kali seminggu.

Petua 4 : Selain daripada ulam yang enak dan berkhasiat, pegaga juga boleh digunakan untuk menghilangkan tanda hitam parut jerawat di muka. Caranya ialah dengan mengisar daun pegaga dengan bedak sejuk dan air secukupnya. Pupukkan adunan tersebut di tempat tanda hitam parut jerawat di muka anda setiap hari atau setiap malam sebelum tidur. Campuran kisaran pegaga dan bedak sejuk tersebut boleh disimpan di dalam peti sejuk dengan memasukkannya ke dalam botol yang kering.

Petua 5 : Asah kulit kayu manis dan campurkan dengan madu lebah. Tempelkan pada muka yang berparut setiap malam. Esoknya, cucilah dengan air suam.

Petua 6 : Tumbuk sepuluh helai daun sireh muda. Tempelkan pada muka terutama bekas jerawat. Setelah kering, cuci muka dengan air bersih. Amalkan 3 kali seminggu.

Petua 7 : Kisar timun dan tapis airnya.Tampalkan hampas timun pada wajah yang berparut. Biarkan setengah jam. Kemudian cuci dengan air suam

Harap anda tehibur dengan tips yang guwa share nie.... K bye bye jumpa dilain mase .. hari dan ditempat lain.. akhir kalam, selamat mencuba .. wassalam

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...