Saturday, 6 August 2011

Kenangan Zaman Pose dulU2

 Assalamualaikum....
Puasa... Menahan lapar dan dahaga. Tu je aku tau. Huhuhuhu yang lain tak berbeza sangat . Mungkin tak banyak benda maksiat yang aku buat waktu hari biasa.. Cewah.. hihihihihi
Tapi bukan tu aku nak cerite..

................................................................

Tiba-tiba teringat waktu zaman kekecik dulu. Pergai bebudak aku yang tak boleh nak dilupakan. Hahahaha . Macam bebudak lain aku suke puasa sekerat hari ke aku je puasa sekerat hai.. Hehehehe. yang tak boleh bla aku ska mandi berjam-jam dalam bilik air. Time bukak pose la yang paling tak menyedapkan mate mak bapak aku. Ade ke patut aku duduk depan pintu dapur.Tapi aku ada tujan tersendiri. Aku sebenarnya tnggu jiran ak antar kuih.. Hihihihi boleh kate tiap hari mak cik kedua-dua belah rumah aku hantar juadah puasa kat rumah kami. Hahaha yang bestnya sampai kebesar ak jadi gitu.. Tak boleh buang dah takbiat tu.. Kalau buksn orang hantar kat rumah aku .. Aku la terhegeh2 pergi hantar. 

.............................................................
Satu lagi peristiwa yang tak boleh dilupakan.. Hari tu macam biasa. Semua orang sibuk sediakan makanan nak buka puasa. Waktu tu umur aku dalam 6 tahun kot. Pintu dapur adalah tempat kejadian yang menyayatkan hati pada hari tu. Aku teruja sangat nak bakor ayam k ikan aku pun dah lupa. Trauma giler. Tengah berdiri depan pintu dapur. Sambil sembang lebat gan akak aku . Sekali terasa macam terpijak sesuatu yang agak lembik and berbunyi CHICK...
Haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.. menjerit bagai nak rak.. AAir mate ketakutan mencurah-curah keluar . Abang aku yang nampak perbuatan aku yang tak sengaja tu.. Dia gi kecohkan.. Dah la dia takot2 kan aku .. Eh lupa lak nak bagitau ape sebenarnya aku pijak.. Aku terpijak anak ayam.. Dah la anak ayam tu baru hidup 3 hari. Ha abang aku cakap arwah anak ayam tu jadi hantu pastu bunuh aku baliK.. Imaginasi ak waktu kecik2 dulu jauh gila.. aku pun berimaginasi la anak ayam tu bunuh aku balik. Tapi paling simpati kat mak ayam tu. Mesti dia nages ngok anak die kena pijak gan aku. 
Tapi ada lagi wat aku kecewa.. Tak da sapa pujuk aku. Aku ingat lagi aku dibelenggu rasa bersalah sampai waktu bebuka sampai. Pastu semua orang pulau aku macam la ak wat dosa besar sangat.. Aku trauma nak makan telor ayam dengan ayam. Kesian dengan arwah anak ayam.. Ha.. aku sendiri uruskan jenazah arwah anak ayam tu sendiri. Dak umur 6 tahun menangis2 bawak mayat anak ayam kat bawah pokok jambu. Masa korek kubur anak ayam tu aku siap kesat air mate.. Tak da sapa nak tolong. Aku ingat cerita kat tb Kalau lpas semadikan jenazah . Dia orang pacak batu nisan. Aku pun ambik la ranting pacak kat kbr anak ayam tu. Meh aku cerita sikit keadaan anak ayam mase tu. Isi perut dia keluar ikot bontot die. Kesian habis.memang mati ditempat kejadian jugak aku ase.. Kenangan zaman bebudak dlu lagi best dari zaman aku remaje cam sekarang..

Ok la sampai sini dulu ni dah masl hari ke 6 aku puasa..

saya suka tengok batman,sudah baca sila komen

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...